tisdag 6 januari 2009

Aldrig mera Cervera

Dagen innan nyårsafton och den stora festen, och jag inser att jag är i akut behov av en schysst skärbräda för köttet. Stressar ut till Kungens Kurva där jag i sällskap av en halv miljon andra människor armbågar mig fram för att göra de sista nyårsinköpen.

Springer in på Cervera-butiken och hittar en riktigt bra skärbräda, om än ganska dyr. Men i det här läget är goda råd - och uppenbarligen även skärbrädor - dyra, så jag bestämmer mig för att slå till.

Skyltexemplaret som ligger framme är dock lite kantstött och skadat i ena hörnet, och när det visar sig att det inte finns några fler skärbrädor på lager föreslår jag att jag får köpa skyltexemplaret med lite rabatt.

Men i Cerveras inflexibla värld kommer det inte på fråga. Antingen köper jag den defekta skärbrädan till fullt pris, eller - om jag vill klaga på kvaliteten - så skickar de tillbaka varan till tillverkaren. Någon smidig mellanlösning finns inte. Inte ens efter ett samtal med chefen ändras expeditens beslut.

Men Konsumen-Kent är en man av principer, och en av de principerna är att aldrig köpa en trasig skärbräda för sjuhundra spänn, hur akut behovet än är. En annan princip är numera att inte handla på Cervera.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

3 kommentarer:

Jessica sa...

Låter som schyssta principer, tycker jag!! (Tycker oxå att 700 spänn för en skärbräda låter alldeles hutlöst dyrt!) :)

Hälsningar
metrobloggen/missjuni.se

Anonym sa...

Tråkigt att du uppfattade att du drabbades av dålig service. Då jag själv arbetar inom den numera bojkottade kedjan vill jag dock be om förståelse för att vi möter denna situationen x antal gånger per dag. Av för mig outgrundlig anledning så tycks flertalet skyltexemplar i heminredningsbutiker vara skadade till den grad att de berättigar till prisnedsättning medan jag sällan eller aldrig hört samma diskusssion om skyltexemplar (= allt i butiken) i en klädaffär. För säljare att göra bedömning i varje enskilt fall av vilken prisnedsättning just "din" vara berättigar vore i praktiken omöjligt. Därav den "tråkiga" principen som du blivit besviken på. Jag sklle vilja hoppas att man som konsument också har förståelse för butikssäljarens situation, jag kan garantera att vi nästan aldrig är ute efter att jävlas med dig.

Sen vill jag vara lite motvals kärring. Jag vet nu naturligtvis inte exakt vilken skärbräda du kikade på men jag skulle vilja hävda att för t.ex. en ändträ-skärbräda tillverkad på ett schysst sätt kan 700 kr mycket väl vara billigt, inte "hutlöst".

Konsument-Kent sa...

Jag vet inte hur mycket du vistats i klädbutiker, men till skillnad från dig så upplever jag att det faktiskt är vanligt förkommande att man prutar där, om man hittar ett defekt plagg. Och att man då oftast möts av en betydligt flexiblare inställning än hos Cervera.

Och ärligt talat - SÅ många gånger händer det väl inte under en dag? Att det bara finns ETT exemplar kvar, och att just det är skadat? Framför allt inte dagen innan nyårsafton. LITE flexibilitet kan man väl visa ett sånt tillfälle. För jag antar att även ni vill ha nöjda kunder?