måndag 7 juli 2008

Telia Smart, part II

Fråga: Vad är mer irriterande än att sitta evigheter i telefonkö? Svar: Att sitta i evigheter i telefonkö - och sedan kopplas bort. Igen och igen och igen... Det var nämligen precis vad som hände mig när jag häromveckan försökte få ordning på det konstant strulande Telia Smart.

Jag har tidigare skrivit om det allt strul jag upplevde i samband med att jag försökte beställa Telia Smart. När jag sent om sider fick leveransen upphörde inte problemen - tvärtom. Då började nämligen det tekniska strulet. Digital-tv:n fick jag igång relativt snabbt, men det trådlösa nätverket ville inte vara med och leka. Jag vet inte hur många dagar, kvällar och nätter som gått åt till att försöka ändra inställningar, starta om datorer och modem, vrida antenner och flytta datorer hit och dit. De otaliga gånger jag ringde supporten så hade de oftast hunnit stänga, eller så ändrade de någon inställning och bad mig återkomma om en halvtimme - då de förstås hade stängt...

När det gått ett par veckor sedan jag fick leveransen, och jag fortfarande inte fått nätverket att fungera, avsatte jag en dag då jag visste att supporten hade öppet. Jag var fast besluten att gå till botten med problemet en gång för alla. Det gick inte så bra.

Första gången kom jag fram till telefonsupporten. Killen på supporten sa att han skulle nedgradera (!) programvaran (något de f.ö. sagt att de gjort vid åtminstone ett par tidigare tillfällen), och att jag skulle testa igen om en halvtimme. Standardsvaret. Jag gjorde som han sa, men det funkade förstås inte då heller. Och det var då det blev verkligt irriterande.

Jag ringde upp igen, hamnade i telefonkö och väntade tålmodigt i 10-15 minuter. Till slut hörde jag den välbekanta automatiska rösten säga det jag väntat på: "Ditt samtal kopplas fram". Just som jag gjorde mig beredd att dra mitt ärende avbröts jag av ett plötsligt KLICK - och samtalet bröts. Jag trodde knappt att det var sant, men efter den långa väntetiden hade jag kopplats bort! Jag upprepade proceduren 5-6 gånger (vilket alltså tog mig flera timmar!) men samma sak inträffade varje gång.

Jag provade lite andra varianter också. Jag ringde från en annan telefon (mobil). Funkade inte. Jag ringde en annan del av Telias support (bredbandssupporten) och bad dem koppla - men fortfarande samma resultat. 10-15 minuters väntan, och sen... KLICK.

Jag vet inte om det var någon person på supporten som medvetet tryckte bort mig gång på gång, eller om Telias kösystem har såna allvarliga brister att det vid upprepade tillfällen kopplar ner samtal som stått länge i kö. Men oavsett vilket är det helt oacceptabelt.

To be continued...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: