måndag 10 mars 2008

Reklam, nej tack!

Frasen "reklam, nej tack" brukar vanligtvis vara vikt för privatpersoner som inte vill nås av oadresserad reklam i hemmet. Mindre vanlig är den bland företag, framför allt när det gäller deras egen reklam. Men att det finns företag som inte verkar intresserade av att marknadsföra sig själva fick en god vän till mig uppleva häromdagen, då hon blev vägrad en plastpåse på butikskedjan Granit.

Bakgrunden till denna något tragikomiska episod var att min goda vän var ute på stan med en ganska fin bok under armen. Plötsligt började det regna, varpå hon snabbt gick in i närmsta butik - som råkade vara Granit. Hon frågade om det var möjligt att få köpa en plastkasse, för att skydda boken från regnet.

- Näe.... Vi gör inte så.

Svaret kom lika oväntat som det plötsliga regnet. Eftersom min vän förmodligen såg ut som ett levande frågetecken valde expediten att förtydliga sig.

- Vi säljer inte kassar.

Var det då möjligt att en kasse för att skydda boken? Nope.

- Vi gör inte så, kom det återigen från expediten, som snabbt tillade att det gick bra att köpa en väska. När min vän inte visade intresse av Granits väskutbud fick hon rådet att "prova på ICA".

Jag förstår naturligtvis att det här inte direkt handlade om Granits marknadschef, men om butikskedjan nu inte utbildar sina säljare i marknadsföring så kan de väl åtminstone ge personalen lite grundläggande kunskap om trevligt kundbemötande? För jag menar, de har väl ingenting att förlora att deras logga syns på stan? Särskilt inte om de får betalt för det?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: