måndag 3 mars 2008

Förtroendet för Fortum

Det finns nog inget företag som jag haft så mycket kontakt med under de senaste åren som Fortum. Tyvärr så har det inte varit någon särskilt trevlig bekantskap. Så när DN (med flera) idag skriver att villaägarnas förtroende för elbolagen är rekordlågt så kan jag inte säga att jag blir direkt förvånad.

För min del började det med att jag fick en retroaktiv faktura på cirka 11.000 kronor. Elva tusen! Det gällde den förbrukning som översteg den beräknade under de senaste två åren. Redan där började varningslamporna blinka. Jag menar, ett företag som inte kan hålla koll på vad som ska faktureras förrän två år senare inger inget vidare förtroende.

Nästa incident handlade om en mycket svajig elmätare. Eller rättare sagt två, eftersom vi hade en för höglast och en för låglast. Först dog plötsligt den ena av de två och den andra gick spikrakt uppåt. Sen började den totala förbrukningen att öka, trots att vi både installerat värmepump, isolerat huset och bytt fönster. Och så vidare. Efter ett antal samtal, och tre brutna löften om att någon skulle ringa upp respektive komma ut till huset - bytte jag elleverantör.

Men nätbolaget går inte att byta ut, så alltså tvingades jag motvilligt att förbli Fortum-kund. Och det är ju de som sköter mätningen av förbrukningen, så det problemet kvarstod. Efter ytterligare ett antal samtal fick till slut ett besök av en tekniker. Han kollade mätaren, konstaterade att något var fel och sa att vi kommer bli uppringda av Fortum samt få pengar tillbaka.

Inte heller denna gång blev vi uppringda, och när jag så småningom själv ringde upp fick jag beskedet att teknikern hade ”missförstått”, visst var det något konstigt med mätaren, men totalförbrukningen var korrekt och vi skulle inte få några pengar tillbaka.

När jag till slut frågade om det inte går att byta elmätaren till en ny så fick jag svaret att visst, det går att plocka in den för undersökning – men om det visar sig att det inte är något fel på den får jag betala tvåtusen kronor! Och eftersom mitt förtroende för Fortum nu var så lågt så antog jag att de – även om det var nåt fel på mätaren – inte skulle erkänna det. Så jag väntade några månader till, tills mätaren ändå skulle bytas ut mot den nya ”energiboxen”.

Återstår att se hur den fungerar, de automatiska avläsningarna har inte börjat ännu. Spänningen är olidlig.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: