söndag 8 februari 2009

Systembolaget i Kungens Kurva har sin egen tideräkning

Systembolagets affärsidé är att "sälja alkoholdrycker med ansvar och överträffa kundens förväntningar genom att ständigt utveckla sortiment, kunnande och service". Man kan väl säga att butiken i Kungens Kurva lyckats sådär. Deras bild av att utveckla servicen är tydligen att slå igen butiken tio minuter för tidigt.

Igår var det lördag, och jag insåg att vi inte hade något vin till middagen. Jag kollade då upp Systembolagets öppettider och såg att butiken i Kurvan hade öppet till kl 15. Jag var ganska sent ute, och på grund av trafiken och det hala väglaget kom jag inte fram till butiken förrän 7-8 minuter i tre. Men det var ju i alla fall på rätt sida om stängningsdags, med god marginal. Trodde jag.

När jag kom till ingången så stod där en maktfullkomlig vakt som ovänligt och bestämt meddelade att butiken var stängd. Jag tittade naturligtvis på min klocka och konstaterade att det borde vara åtminstone sju minuter kvar. Hade den stannat? Nej, alla människor runt omkring mig tittade också på sina klockar och konstaterade att det var på tok för tidigt.

Hade bolaget plötsligt börjat med nåt slags nattklubbspolicy, där man stänger insläppet tidigare? Eller var det möjligen "en ut, en in" som gällde? Nej, vakten förklarade kort att "vår klocka är tre". Nu var det ett tjog människor som samstämmigt opponerade sig och pekade på sina klockor. Men dörrgeneralen var obeveklig. "Ni borde varit ute i god tid", förklarade han surt.

Till slut var det uppskattningsvis ca 50-60 personer som stod och blev alltmer frustrerade. Av förklarliga skäl rådde nästan lynchstämning och smockan hängde påtagligt i luften. Jag vill inte ens tänka på hur många förstörda fester och inställda middagsbjudningar den überauktoritäre vakten blev upphov till.

Jag vet inte, men jag kan tänka mig att det finns bättre sätt att stärka stödet för alkoholmonopolet?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: