fredag 27 maj 2011

LensOn - Posten: 1-0

"För oss är alla paket lika viktiga" basunerar Posten ut i en pågående annonskampanj. Tyvärr hade reklambyrån glömt att göra en reality-check hos Posten. Mitt paket var nämligen inte det minsta viktigt, visade det sig.

Jag hade beställt linser från LensOn. Paketet kom inte till min brevlåda utan fick hämtas ut på Postens utlämningsställe i en närliggande butik. När jag hämtade ut paketet visade det sig dock att en annan försändelse, som legat ovanpå mitt paket, hade spruckit och läckt ut nåt slags olja. Följden blev att mitt (och många andras) paket blev helt indränkt i oljan, och totalförstört.

Personalen på utlämningsstället förklarade att de hade anmält händelsen till Posten, och att jag skulle få ersättning om jag bara hörde av mig till dem. Sagt och gjort, jag hörde av mig till Posten. Flera gånger, till och med. Men deras besked var lika tvärsäkert som det var oväntat. De ger inte någon ersättning alls, hur demolerat paketet än må ha varit vid utlämningstillfället. Om man inte skickat det "rekommenderat", vill säga.

Men medan Posten gör allt fel, gör LensOn allt rätt. När jag uppgivet kontaktade dem efter att ha kört huvudet i postväggen några gånger, försökte de först hjälpa till att tala Posten till rätta. När det inte lyckades skickade de helt enkelt ut nya linser, free of charge. (Paketet skickades även denna gång med Posten, så det kändes lite risky, det ska erkännas. Men de kom fram oskadda denna gång!)

Så agerar ett företag som är måna om att ha nöjda kunder. Och nu syftar jag inte på Posten, alltså.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

10 kommentarer:

Johan Ågren sa...

Ska bli intressant att följa detta. Jag har kontaktat Posten för att få veta lite mer om deras syn på Paket.

Malin sa...

Skickade LensOn verkligen ett paket med Posten?
Alla linsföretag jag har handlat från (även Lenson för ett antal år sedan) har skickat det som brev. Sen finns det väl vissa som definierar ett paket som en lite större förpackning av wellpapp, men jag pratar nu om Postens produkt Paket vs Brev.

I brevströmmen ska brevet vara väl emballerat så att det tex klarar av att hamna längst ner i en behållare med massa andra brev (maxvikt 2 kg) ovanpå.
Det utgår inte heller någon ersättning om brevet kommer bort på vägen.

Men det viktiga vid konsumentköp är att det är leverantören som ansvarar för paketet tills du tar emot det, dvs allt som händer hos Posten är leverantörens problem. Vill de inte ersätta kunderna så får de välja rekommenderat brev alternativt paket.

Kan ju säga att det samlas ihop väldigt mkt produkter som ramlar ut ur dåligt emballerade brev på postterminalerna. Tex bok- & filmklubbar gör inte ens någon förlustanmälan för att få tillbaka godset utan det samlas i stora högar i terminalernas avdelning för "löst gods".

Anonym sa...

Exakt som Malin skriver, känns som att Konsument-Kent inte hade riktigt koll denna gång. Och mycket riktigt, LensOn skickade ju nya grejer, i ett nytt brev antagligen, utan alltför mycket knot. De hade ju kunnat välja att alltid skicka sina grejer som paket, som är försäkrade, men det skulle ju bli mycket dyrare i längden. Hellre då skicka som ett vanligt brev och "ta smällen" och skicka på nytt om något skulle toka till sig.

Konsument-Kent sa...

Ja, precis som du skriver, Anonym, så hade jag - uppenbarligen - inte koll denna gång. Jag kunde ju inte för mitt liv tro att Posten inte tog ansvar för vad som händer hos Posten. Alldeles oavsett om de kallar försändelsen för brev, paket eller äppelmuffin.

Malin sa...

Men skulle alla försändelser som går i brevströmmen försäkras så skulle gigantiska förändringar av postens verksamhet behövas. Tex det skulle inte vara möjligt att lämna brev i en brevlåda och inte heller vanlig brevutdelning i postlåda. Och därtill mycket dyrare.

Det gäller att läsa villkoren för en produkt innan man köper den, och det är ju helt upp till konsumenten att välja om man vill köpa den då eller ej!

Konsument-Kent sa...

Vem har pratat om brevlådorna? Jag tycker bara att ni borde ta ansvar för sådana paket som hämtas på era egna utlämningsställen.

Malin sa...

Vi?
Jag har inget som helst att göra med Posten.

Anledningen till att du fick brevet på ett utlämningsställe var troligtvis eftersom det var för stort för att läggas i din brevlåda, vilket då också borde stå på ditt "avi".

Johan sa...

Nu har posten kommenterat ditt skadade paket.

//Johan Å, PLUS

Konsument-Kent sa...

Malin, för att vara en som inte har något som helst med Posten att göra verkar du ha osedvanligt bra koll på postens rutiner och terminaler. Så du har säkert rätt om anledningen till varför paketet hamnade på utlämningsstället.

Men faktum kvarstår. Jag som kund kan inte förstå att Posten inte tar ansvar för vad som händer på deras utlämningsställen.

Konsument-Kent sa...

Johan: tack för tipset, jag har svarat där också.