tisdag 22 februari 2011

Det kostar att lämna Telia

Jag har tidigare skrivit om Telias metod för att behålla sina kunder: en straffavgift för alla avhoppare. Men Konsument-Kent är inte känd för att vika sig för såna hot, så nu när jag äntligen väntat ut min bindningstid gjorde jag slag i saken och sa upp alla mina Telia-abonnemang. Såväl bredband som telefoni. Då ringde Telia.

Det var förstås inte så konstigt att de ringde, men det var onekligen intressant att notera vilket argument de använde för att få behålla mig som kund. Jag fick nämligen veta att om jag byter leverantör så kommer jag att få en fet faktura motsvarande hela min abonnemangsavgift under den tre månader långa uppsägningstiden. Sådeså! Jag vet inte hur andra kunder resonerar, men själv blev jag inte direkt peppad att stanna som kund när det enda skälet som anfördes var att det minsann kommer att kosta om jag går till en konkurrent.

Det finns många saker som Telia skulle kunna bli bättre på. Deras churnhantering är en av dem.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: