torsdag 28 juli 2011

Zoovillages Facebook-fiasko

Att som företag finnas på Facebook och Twitter har nästan blivit en självklarhet idag. Alla ska vara där. Men alla vet inte riktigt varför. Och framför allt, alla vet inte riktigt hur man ska bete sig (fråga SJ). Att bara pumpa ut traditionella reklambudskap funkar inte när tusentals människor genast kan komma med feedback och kommentarer. Och att ljuga för sina kunder funkar inte alls. Fråga Zoovillage.

Den 28 juni deklamerade klädbutiken stolt att de under dagen skulle ge alla möjligheten att köpa deras 20 mest sålda varor för endast 1 krona styck. Det blev många gilla-markeringar och hejarop från de 7.102 vännerna på sidan. Sen publicerades reglerna. Kampanjen skulle sjösättas när Zoo village skrapat ihop 20.000 vänner på Facebook. Tjugotusen. Visst, sociala medier kan vara fantastiska, men tror man att man ska kunna ragga ihop trettontusen nya vänner på en dag - och till och med LOVAR att man ska göra det - då har man lyssnat för mycket på solskenshistorier om lyckade virala marknadsföringskampanjer.

Så vad hände? Tja, förutom mängder av arga och upprörda kommentarer så förvandlades stora delar av den mest lojala kundkretsen till missnöjda ovänner. Och försöket att nå 20.000 vänner gick sådär. Efter en månad är antalet uppe i 7.577.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,