fredag 27 maj 2011

LensOn - Posten: 1-0

"För oss är alla paket lika viktiga" basunerar Posten ut i en pågående annonskampanj. Tyvärr hade reklambyrån glömt att göra en reality-check hos Posten. Mitt paket var nämligen inte det minsta viktigt, visade det sig.

Jag hade beställt linser från LensOn. Paketet kom inte till min brevlåda utan fick hämtas ut på Postens utlämningsställe i en närliggande butik. När jag hämtade ut paketet visade det sig dock att en annan försändelse, som legat ovanpå mitt paket, hade spruckit och läckt ut nåt slags olja. Följden blev att mitt (och många andras) paket blev helt indränkt i oljan, och totalförstört.

Personalen på utlämningsstället förklarade att de hade anmält händelsen till Posten, och att jag skulle få ersättning om jag bara hörde av mig till dem. Sagt och gjort, jag hörde av mig till Posten. Flera gånger, till och med. Men deras besked var lika tvärsäkert som det var oväntat. De ger inte någon ersättning alls, hur demolerat paketet än må ha varit vid utlämningstillfället. Om man inte skickat det "rekommenderat", vill säga.

Men medan Posten gör allt fel, gör LensOn allt rätt. När jag uppgivet kontaktade dem efter att ha kört huvudet i postväggen några gånger, försökte de först hjälpa till att tala Posten till rätta. När det inte lyckades skickade de helt enkelt ut nya linser, free of charge. (Paketet skickades även denna gång med Posten, så det kändes lite risky, det ska erkännas. Men de kom fram oskadda denna gång!)

Så agerar ett företag som är måna om att ha nöjda kunder. Och nu syftar jag inte på Posten, alltså.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,