måndag 30 juni 2008

Telia Smart? Inte särskilt.

”Hur svårt kan de va att surfa trådlöst och att få ihop datorer, skrivare och andra prylar du har hemma? Med Telia Smart får du ett trådlöst, säkert nätverk. Vi har gjort alla inställningar - du behöver bara stoppa in sladdarna och ansluta dina enheter.”

Så marknadsförs Telia Smart på Telias hemsida. Och hur svårt kan det va? Mycket, visar det sig. I detta inlägg tänkte jag beskriva själva beställningsproceduren. Eftersom jag fortfarande inte fått det hela att fungera så får jag återkomma om själva tjänsten. Om jag nu lyckas få igång den.

Och jag som bara ville se lite på tv…
I mitten på februari sa jag upp mitt gamla Boxer-abonnemang, för att testa Telias digital-tv. För detta behövde jag förstås en digital-tv-box, men också ett nytt bredbandsmodem. Innan jag gjorde beställningen via Telias kundtjänst försäkrade jag mig flera gånger om att man bara skulle behöva ett modem/router för att kunna köra trådlöst nätverk, och en box för digital-tv. Jo, så var det. Jag bokade även in en tekniker som skulle komma och installera det hela i slutet av maj, och såg till att ta ledigt från jobbet den dagen. Utrustningen skulle komma på posten i god tid innan.

När jag inte fått någon som helst utrustning tre dagar innan installatören skulle komma började jag bli orolig och ringde kundtjänsten. Jag möts då av två överraskningar. För det första har det inte lagts in någon beställning överhuvudtaget. För det andra stämmer det inte att man kan få ett modem och trådlös router ”i ett”, utan man får tre burkar – modem, router och digital-tv-box.

Efter lite diskussioner visar det sig att man kan beställa något som heter Telia Smart, och är precis det jag efterfrågat – en burk som man kopplar digital-tv-boxen till, och som funkar både som modem och router för det trådlösa nätverket. Det enda kruxet är att man hyr den mot en extra månadskostnad. Jag inser att jag inte har så mycket val så jag beställer tjänsten - igen. Bokar en ny tid för Telia-installatören ett par veckor senare, och bokar in en ny semesterdag från jobbet.

För många burkar igen
Den här gången kommer prylarna i tid. Men de utlovade två burkarna har nu blivit tre igen. Ett modem, en router och en digital-tv-box. Nytt samtal till kundtjänsten. Eftersom det är stört omöjligt att få Telia-teknikern att ta med sig rätt prylar så jag får ännu en gång avboka teknikern, beställa nya burkar, boka in en ny tid för installation och boka en tredje semesterdag. (Dock bokade Telia aldrig av installatören denna gång, så jag fick ett samtal från en stackars tekniker som var på väg ut till mig till ingen nytta…)

Nåväl, några veckor senare inträffar då äntligen Telia Smart-dagen med stort D. Jag har denna gång fått rätt burkar (två), teknikern dyker upp och… får det inte att funka. Han kämpar och sliter och ringer några gånger till Telia Smart-supporten, som uppdaterar lite programvaror hit och dit och det hela slutar med att teknikern åker därifrån med ett löfte att supporten ska ringa upp mig när uppdateringen är klar någon halvtimme senare.

Ungefär sex timmar senare ringer jag upp och frågar hur det går. De verkar inte ha någon aning om de lovat ringa upp mig.

To be continued…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

tisdag 3 juni 2008

Mataffären punkt se

I förra veckan testade jag att handla från den nya livsmedelsbutiken på nätet, Coop-ägda Mataffären. Utan att ha gjort någon närmare analys så verkade det vid en första anblick som att priserna var något lägre än hos konkurrenten NetXtra, plus att hemkörningsavgiften är lite billigare – 85 kr hos Mataffären mot en hundring hos NetXtra. Lägg därtill betydligt fler valmöjligheter när det gäller leveranstiderna och – i mitt fall – en rabatt på 100 kr som jag fått via mail, och jag slog till. (Tips: registrera er som nya kunder utan att göra en beställning, och efter ett par veckor utan inköp så kan det hända att det dimper ner ett mail med rabatterbjudande.)

Efter att ha suttit i över en timme och fyllt varukorgen med varor för närmare ett och ett halvt tusen kom kallduschen. Jag kunde inte välja att få leveransen dagen efter. Trots att det klart och tydligt stod att beställningar som görs innan midnatt (detta var kl. 23) levereras dagen efter. Ingen förklaring angavs heller. Och eftersom detta var en torsdag så var nästa leveransalternativ måndag. I stället för att få maten nästa dag fick jag alltså vänta fyra dagar på min leverans.

Så, fyra dagar senare kom min leverans. Inte mycket att anmärka på där – varorna levererades i en biogasbil, en trevlig kille bar in alltihop i hallen och tog betalt med hjälp av en liten kortläsare. Varorna var genomgående av bra kvalitet, så när som på en halvrutten morot. (Även om det var lite väl stor övervikt på den inte helt användbara rotfrukten palsternacka i den blandade grönsakslådan…)

För att summera kan jag väl konstatera att Mataffären, om de får ordning på sina leveranstider, innebär ett steg i rätt rikting när det gäller livsmedelsbutiker på nätet. Men det är fortfarande lite för dyrt för att det ska slå igenom i mitt hem. Eftersom det är storhandling det handlar om så konkurrerar man med de stora, billiga livsmedelsjättarna typ ICA Kvantum och Coop Forum. Och visst är man beredd att betala lite mer, typ en hundring i hemkörningsavgift, för att slippa åka dit och handla. Men så länge varornas prisnivå på nätet ligger närmare mitt lokala närlivs så kommer jag nog fortsätta åka till ICA Kvantum när det vankas storhandling.

Och en sak till - varna gärna kunderna när ni lägger -78-gradig kolsyreis i kassen med frysvaror. Det gjorde faktiskt rätt ont.

(Tillägg 080605: Idag skrev SVD om ämnet.)

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,