tisdag 3 juni 2008

Mataffären punkt se

I förra veckan testade jag att handla från den nya livsmedelsbutiken på nätet, Coop-ägda Mataffären. Utan att ha gjort någon närmare analys så verkade det vid en första anblick som att priserna var något lägre än hos konkurrenten NetXtra, plus att hemkörningsavgiften är lite billigare – 85 kr hos Mataffären mot en hundring hos NetXtra. Lägg därtill betydligt fler valmöjligheter när det gäller leveranstiderna och – i mitt fall – en rabatt på 100 kr som jag fått via mail, och jag slog till. (Tips: registrera er som nya kunder utan att göra en beställning, och efter ett par veckor utan inköp så kan det hända att det dimper ner ett mail med rabatterbjudande.)

Efter att ha suttit i över en timme och fyllt varukorgen med varor för närmare ett och ett halvt tusen kom kallduschen. Jag kunde inte välja att få leveransen dagen efter. Trots att det klart och tydligt stod att beställningar som görs innan midnatt (detta var kl. 23) levereras dagen efter. Ingen förklaring angavs heller. Och eftersom detta var en torsdag så var nästa leveransalternativ måndag. I stället för att få maten nästa dag fick jag alltså vänta fyra dagar på min leverans.

Så, fyra dagar senare kom min leverans. Inte mycket att anmärka på där – varorna levererades i en biogasbil, en trevlig kille bar in alltihop i hallen och tog betalt med hjälp av en liten kortläsare. Varorna var genomgående av bra kvalitet, så när som på en halvrutten morot. (Även om det var lite väl stor övervikt på den inte helt användbara rotfrukten palsternacka i den blandade grönsakslådan…)

För att summera kan jag väl konstatera att Mataffären, om de får ordning på sina leveranstider, innebär ett steg i rätt rikting när det gäller livsmedelsbutiker på nätet. Men det är fortfarande lite för dyrt för att det ska slå igenom i mitt hem. Eftersom det är storhandling det handlar om så konkurrerar man med de stora, billiga livsmedelsjättarna typ ICA Kvantum och Coop Forum. Och visst är man beredd att betala lite mer, typ en hundring i hemkörningsavgift, för att slippa åka dit och handla. Men så länge varornas prisnivå på nätet ligger närmare mitt lokala närlivs så kommer jag nog fortsätta åka till ICA Kvantum när det vankas storhandling.

Och en sak till - varna gärna kunderna när ni lägger -78-gradig kolsyreis i kassen med frysvaror. Det gjorde faktiskt rätt ont.

(Tillägg 080605: Idag skrev SVD om ämnet.)

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: