fredag 24 september 2010

Om Fairshopping och att leva som man lär

Det finns en sajt som heter Fairshopping. Själva idén med sajten är att missnöjda kunder ska kunna klaga på olika företag, få medhåll av andra missnöjda kunder och på så sätt pressa företagen att svara – och förhoppningsvis bättra sig. Allt inför öppen ridå, där just öppenheten förstås är själva poängen. En ganska bra idé, kan man tycka. Synd bara att de inte riktigt lever som de lär.

Varje gång någon går in och publicerar något på sajten öppnas det upp en möjlighet för alla att hålla med, och kommentera. Med ett undantag: Fairshoppings egna artiklar. Har man några synpunkter på dessa får man maila de ansvariga bakom sajten. Man kan alltså kommentera andra företag helt öppet, men inte Fairshopping. Där hänvisas all feedback till en stängd e-postkanal. Plötsligt var öppenheten inte så viktig längre.

Ett tydligt exempel är en av deras senaste artiklar, där de förklarar varför de inte lanserar en "Jag håller inte med"-knapp, som komplement till den befintliga "Jag håller med"-knappen. Uppenbarligen något som många läsare efterfrågat. Men någon möjlighet att öppet kommentera detta beslut finns alltså inte. Kanske beror det på de svaga argumenten för beslutet. Man jämför med Facebooks beslut att inte lansera en "Ogilla"-knapp och hävdar att det "uppmuntrar till dålig stämning". Jämförelsen haltar naturligtvis betänkligt, eftersom det i Facebook-fallet handlar om att gilla någonting, medan det i Fairshopping-fallet handlar om att ogilla nånting.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

3 kommentarer:

Peter sa...

Hej Kent.

Vilken trevlig blogg :)

Du skriver att "Man kan alltså kommentera andra företag helt öppet, men inte Fairshopping".

Jag håller inte riktigt med i detta (eller så missförstår jag dig). Man kan kommentera Fairshopping lika öppet genom att publicera ett klagomål/beröm riktat till dem, precis som för vilket annat företag som helst.

Konsument-Kent sa...

Hej Peter,

Du har rätt i att man kan skapa ett nytt klagomål mot Fairshopping, och då öppnas möjligheten för alla läsare att kommentera. Men tröskeln för att registrera ett nytt klagomål är betydligt högre än för att lägga in en kommentar. Jag menar, vem orkar registrera ett klagomål över att man resonerat fel angående införandet av en "jag håller inte med"-knapp?

lois sa...

jag bloggar för dontbuyit.se... vi osc sveriges konsumenter behöver dina klagomål. Fairshopping i all ära men på DBI kan du ösa all frustration du vill.

I'll be back!