onsdag 7 juli 2010

Mataffären.se vilseleder

Har ni testat att handla på Mataffären.se? Det har jag. De har en stor fördel och en stor nackdel. Fördelen är att det är enkelt och smidigt, nackdelen är att det är dyrt. Så det blir mest att man handlar till storhelger, när butikerna är fullproppade av människor som man inte orkar trängas med. Eller när man inte har tillgång till bil. Som i mitt fall häromdagen.

Utrustad med ett erbjudande om fri frakt denna vecka gick jag in på sajten och började handla. Gick vidare till betalningssidan, men upptäckte då att man var tvungen att handla för tusen spänn för att få fri frakt. Så jag gick tillbaka och fortsatte handla lite till. (Vilket precis är deras avsikt med rabatten, förstås.)

Men nu upptäckte jag att något inte stämde med priset. Efter lite detektivarbete visade det sig att i totalpriset för varukorgen inkluderades rabatten (den fria utkörningen), men inte själva utkörningsavgiften. Så när den totala kostnaden angavs till 915:-, och man lade till varor för en hundring för att komma upp i 1.000:-, så hamnade slutsumman lik förbannat på 1.100:-. Obegripligt.

Jag har grubblat lite på hur de har tänkt, men kan inte komma fram till något annat än att de medvetet försöker vilseleda kunden, för att man ska plocka på sig lite extra varor. Det är, som man säger, inte snyggt.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

Niklas Zeitlin sa...

Hej
Jag tackar dig för en god utvärdering av tjänsten med en relevant ställd fråga gällande rabatter som faller ut vid köp om 1000,- eller mer. Jag försäkrar att ingen strategisk tanke funnits dock uppmärksammar du ett tekniskt problem som vi får ta lärdom av och endera åtgärda tekniken eller förändra våra framtida rabatterbjudanden till att bli mer tydliga. Mvh Niklas Zeitlin, Vice VD Mataffären.se

Konsument-Kent sa...

Hej Niklas,

Tack för ett snabbt svar. Det är skönt att höra att det handlar om ett tekniskt fel och inte ett medvetet drag för att vilseleda kunderna. Ser fram emot att problemet löses, och kan ni dessutom sänka priserna en aning så ska jag nog bli en hyfsat frekvent kund i framtiden!