fredag 5 juni 2009

Om ni kan läsa det här så fungerar Telia Smart tillfälligt

Jag har varit väldigt inaktiv på bloggen den senaste månaden. Det finns flera anledningar till detta. En av dem är att jag för det mesta har stora problem att komma ut på nätet överhuvudtaget.

Jag har vid ett par tillfällen tidigare skrivit om mina besvär med Telia Smart. Jag har vid det här laget mer eller mindre gett upp fullständigt, och förbannar numera den dagen jag skaffade skiten. En normal kväll i mitt liv ser numera ut så här:

18.48 - Jag kommer på att jag skulle behöva jobba någon timme.
18.51 - Sätter mig framför datorn, försöker "reparera" det trådlösa nätverket (som naturligvis ligger nere) en sisådär 7-8 ggr. Har jag tur kopplar det upp i ett par-tre minuter, så att jag i alla fall snabbt hinner kolla ett par mail.
19.32 - Ringer Telias kundtjänst.
20.03 - Kommer fram till Telias kundtjänst som säger åt mig att göra en "factory reset" på modemet och vänta i 20-30 minuter.
20.33 - Problemen kvarstår och jag orkar inte ägna ytterligare 30 minuter åt att stå i telefonkö. Ger upp.

Jag har provat allt. Jag har varit tålmodig och snäll och gjort som supporten säger, trots att det är fjortonde gången jag provar. Jag har blivit arg. Jag har bönat och bett om att få slippa min bindningstid (till oktober) så att jag kan skaffa något fungerande alternativ. Men nej. Det enda som hände då var att jag fick ett nytt modem skickat till mig. Och när jag skulle installera detta fick jag ägna 3-4 timmar av min dag åt telefonsupport. Efter den andra "factory reset"-omgången lovade tjejen på kundtjänsten ringa upp om 15 minuter, för att kolla om problemen var lösta. Efter en timme tröttnade jag på att vänta.

Usch, vad långt det är kvar till oktober.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker inte att det verkar särskilt "smart" det där Telia Smart! /Ginzano

Simon Brännström sa...

Hej!
Tråkigt att höra att det har varit så mycket strul med din anslutning.

Eftersom du har bytt ut gatewayen en gång och samma fel kvarstår så låter det dock som om felet sitter i nätverkskortet i datorn.

Du får gärna fylla i din kontaktinformation i följande formulär så vi kan se över om det är något som är felinställt i gatewayen:

http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515

Mvh,
Simon Brännström
Telia Kundservice

Konsument-Kent sa...

Hej Simon!

Nja, eftersom jag har tre olika datorer med två olika operativsystem så är jag tveksam till att ALLA dessa skulle ha problem med nätverkskorten.

Fast mest intressant just nu var ändå det formulär du länkade till. Varför vill du att jag ska ange mina personuppgifter tillsammans med uppgifter om min blogg? För ni något slags register över vilka av era kunder som bloggar?
/K

Simon Brännström sa...

Hej igen,

Okej, om det är flera datorer som är utsatta är det en annan historia!

Anledningen till varför du ska ange vilken blogg du har är för att vi lättare ska hålla reda på vilken handläggare som har skrivit till dig och vilket kompetensområde det gäller.