lördag 14 mars 2009

Telias rökridåer

Fick ett mail undertecknat Kent Jonsson på Telia, där han aviserar en ökning av abonnemangspriserna för fast telefoni. Det handlar om en ganska ordentlig höjning, 16 %, och brevet inleds så här:

"Vi skriver till dig som är kund hos oss för att meddela att vår nätleverantör Skanova höjer avgiften för abonnemang i telenätet [...] Avgiftshöjningen berör Telia eftersom vi är en av de operatörer som är anslutna till nätet."

Vid första anblicken tycks det vara en ganska ärlig och rak kommunikation, man berättar om höjningen och förklarar varför den görs. Tydligen beror det hela på att en underleverantör höjt sina priser. Men. Det är bara det att Skanova inte är någon extern underleverantör. Skanova är ett Telia-bolag som döpts om. Så tacka fan för att, som man skriver, "avgiftshöjningen berör Telia" - det ÄR ju Telia som gör höjningen!

Riktigt usel, vilseledande kommunikation.

DN, SVD, IDG

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Bäste Kent!

Skanova är ett av TeliaSoneras varumärken och det fullständiga namnet är TeliaSonera Skanova Access AB. Vi har varit tydliga och öppna om Skanovas relation till varumärket Telia som våra kunder möter i Sverige.

Skanova drivs med egen styrelse, har egen vd och har en fristående ställning gentemot TeliaSoneras slutkundsverksamhet i Sverige. Kopparnätet är dessutom en reglerad verksamhet med Post- och telestyrelsen (PTS) som tillsynsmyndighet och Skanova använder den kalkyl som PTS fastställt när man räknat fram sitt pris. Det innebär att PTS anser att Skanovas höjning är rimlig och korrekt framräknad.

Skanova höjer priset för samtliga sina kunder (teleoperatörer), inklusive Telia, och höjningen har meddelats till samtliga dessa vid samma tillfälle och på samma sätt. Det är sedan ledningen för Telia i Sverige som tagit beslut om att Skanovas prishöjning ska påverka priset mot Telias privat- och företagskunder i Sverige.

För att säkerställa att Skanova behandlar sina kunder lika så finns det ett särskilt råd med externa ledamöter som arbetar parallellt med en revisionsbyrå för att bevaka detta.

Vänliga hälsningar

Hans G Larsson
Informationsansvarig
Telia Kundrelationer

Konsument-Kent sa...

Hej Hans, och tack för ditt svar. Jag uppskattar att du bemöter kritiken direkt här på bloggen.

Jag har ingenting emot upplägget i sig, med ett fristående bolag och eget varumärke. Och jag tror dig när du säger att Skanova behandlar alla kunder lika, inklusive kunder från den egna koncernen. Det jag invänder mot är det sätt som Telia kommunicerar denna prishöjning på, till mig som kund. I mina ögon ser det ut som man försöker mörka det faktum att Skanova tillhör samma koncern, för att liksom skylla höjningen på "någon annan". Även om brevet inte innehåller något direkt felaktigt i sak så tycker jag fortfarande att det är skrivet på ett vilseledande sätt, och det tycker jag är lågt.

Anonym sa...

Hej igen Kent!

Innan ett sådant här brev skickas ut (till mer än 3 miljoner hushåll och till hundratusentals företag) så diskuteras formuleringar fram och tillbaka mellan marknadsförare, informatörer och jurister.

Det finns givetvis olika uppfattningar om hur vi ska skriva och vad som ska finnas med. Målet är dock att brevet ska vara tydligt, informativt och lättläst.

Självklart så kan man formulera det här med orsaken (det vill säga att det är Skanova som höjer priset mot oss) på olika sätt. Man kan välja vårt sätt och man kan välja att bara skriva att vi höjer priset utan att ange orsaken.

För den som är affärsansvarig för fast telefoni och som ansvarar för beslutet om att höja priset på Telia Bas är det också så att det är någon annan, det vill säga Skanova, som fattar ett beslut som han/hon inte kan påverka, men som får en direkt effekt på kalkylen för Telia Bas. Detta är en av orsakerna till att förklara att det är ett ”yttre” beslut som är orsaken till att vi tvingas höja priset. För kunder och journalister ser vi också ett behov av att förklara vad som är Skanova och vad som är Telia.

Jag förstår att detta kan vara svårt att förstå och acceptera, men vi tar till oss synpunkter som framförs till oss så att vi kan ha med oss dem till nästa gång vi ställs inför ett nytt beslut om hur vi ska formulera oss.

Vänliga hälsningar

Hans G Larsson

Anonym sa...

Ni lunchar ihop, slipsarna på Telia och Skanova. Så det där med oberoende lurar ingen.

Vad sägs om detta då :
Skanova höjer avgiften med 20 kr /mån och Telia tar bort förvalsrabatten på 30 kr /mån.
Sedan införs en ny förvalsrabatt (kallad kombinationsrabatt) på 55 kr/mån mot att du binder upp dig på 18 (jag säger 18!) månader.

Vips har man utan kostnad bundit upp sina kunder på ett-och-ett-halvt år och slipper prisfajtas med andra under lågkonjunkturen.
Om priset dessutom skulle höjas via något kryphål om sex månader skulle ingen bli särskilt förvånad.

Telia, era metoder är, har varit och förblir precis på gränsen till bondfångeri!

Anonym sa...

Om jag inte minns helt fel, när vi var bredbandsleverantörer för c:a 1.5 år sedan så debiterade Skanova oss 45 SEK i månaden för en kopparanslutning.

Denna summa fakturerar Telia sedan glatt vidare för 145 SEK - hyfsat bra påslag för att skicka en faktura, för det är det enda dom gör för denna kostnad...

ambrella sa...

Hej Kent jag ska lägga in
en komentar senare.Men jag
undrar om Du kan upplysa
mig om det är telia eller
skanova,som håller reda på
mina samtal jag ringer,jag
har en annan operatör,reg.
mina samtal där ? Tänker
byta tillbaka till telia
P.S. Gäller fasta nätet

Konsument-Kent sa...

Hej ambrella, nu är jag ingen expert på detta men min gissning är att dina samtal registreras hos din operatör - d.v.s. de som tar betalt för samtalen. Jag rekommenderar att du kollar med dem.