fredag 9 maj 2008

Prata aldrig med "Let's Talk"

I sin nuvarande marknadsföring i samband med 5-årsjubileet tar telefoniföretaget 3 (Tre) upp olika misstag de gjort genom åren. Poängen är att de blivit bra genom att lära av sina många misstag. Måhända är det ett smart marknadsföringsknep, men tro för den skull inte att misstagens tid är förbi hos 3. Nej, ett av deras värre misstag är nog valet av samarbetspartners i försäljningsledet. Företaget "Let's Talk", som återförsäljer 3-abonnemang, har bondfångeri som affärsmodell.

I mitten av februari bestämde jag mig för att byta abonnemang från Tele2 till 3, eftersom jag skulle till USA och ville ha ett abonnemang som fungerade bra där. Blev lämpligt nog uppringd av en telemarketing-säljare från Let’s Talk som sålde 3-abonnemang. Lämpligt nog med en gratis telefon på köpet om man tecknade ett 24-månadersabonnemang. Och en ny telefon ville jag ju också gärna ha.

Jag berättade upprepade gånger för Let's Talk-säljaren att jag skulle resa till USA inom kort och att jag var intresserad av att ringa därifrån så billigt som möjligt. Jag fick då rådet att köpa tilläggsabonnemanget "Global" för 39 kr/månad, som enligt säljaren skulle ge mig en samtalskostnad på fantastiskt låga 39 öre/minut. Bara att slå till, med andra ord.

Fick min telefon, åkte till USA och ringde bra mycket mer än jag hade tänkt, eftersom det var så billigt. Döm om min förvåning när jag ett par dagar efter hemkomsten upptäckte att mitt abonnemang hade låsts, på grund av "obetalda fakturor". Fick tag i 3:s kundtjänst (från en annan telefon…) som meddelade att jag hade en obetald faktura på 6700:- för samtal från USA.

Förklarade för kundtjänstmedarbetaren vad som hänt. Han förstod mig mycket väl men ville ändå ha 3000:- i förskottsbetalning för att låsa upp mitt abonnemang. Bara att betala, eftersom jag behövde telefonen. Sa dock att jag inte nöjde mig med detta utan ville att någon skulle återkomma till mig.

Tre veckor senare ringde jag själv upp, eftersom ingen hade hört av sig. Ny kundtjänstmedarbetare som förklarade att det uteblivna samtalet antagligen berodde på att "chefen varit ledig" och mitt ärende på något vis hade hamnat mellan stolarna. Blev återigen lovad att någon skulle ringa upp "så fort som möjligt".

Ytterligare tre veckor senare ringde jag upp igen… Denna gång vidarebefordrade kundtjänstmedarbetaren mitt ärende till någon på ekonomiavdelningen som – till min stora förvåning – ringde tillbaka samma dag! Han förstod mig fullt ut och erbjöd mig att vi skulle mötas på halva vägen. Följaktligen behöver jag nu "bara" betala halva beloppet. Schysst agerat av 3 (sent omsider), men en kraftig varning för Let’s Talk!

En annan grej: skulle få mitt gamla telefonnummer överflyttat till det nya abonnemanget. Det gick väl "sådär". Dels drog det ut på tiden, dels innebar det att jag två dagar gick omkring utan att mitt gamla nummer gick vare sig till den gamla eller den nya telefonen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Läskigt - nästan precis samma sak hände mig nyligen! Tror tyvärr inte att vi två är ensamma. 3 måste helt enkelt rensa ut bland sina återförsäljare.

/Jens