söndag 2 mars 2008

Boxer fortsätter samla minuspoäng

Boxer, ni vet det där tv-företaget med den äckliga dataanimerade gubben, fortsätter att samla minuspoäng. Som jag berättat tidigare har jag nyligen sagt upp mitt avtal hos dem, en uppsägning som inte träder i kraft förrän i månadsskiftet maj-juni.

När jag väl svalt irritationen över den långa uppsägningstiden kommer nästa överraskning från stjärnorna på Boxer. En faktura på en "kortavgift" som sträcker sig fram till den 12:e augusti. Förutom att den där "kortavgiften" är ett intressant fenomen i sig (en extraavgift som vissa digital-tv-företag lägger ovanpå själva månadskostnaden), så vill de alltså ha betalt för kortet två och en halv månad efter det att jag äntligen fått abonnemanget uppsagt.

När jag ringde deras kundtjänst fick jag dem att dra av 83 kronor från fakturan. Egentligen motsvarar kostnaden för de överskjutande månaderna mer än så, men av någon anledning skulle jag bara få 83 kronor tillbaka. Killen i kundtjänsten yrade nånting om att "även om det står att kortavgiften räknas från den 13:e februari så räknas det egentligen från den 1:a, för vi räknar hela månader....". Jag orkade inte ens försöka förstå vad han menade, så jag struntade i att bråka om de sista tjugolapparna.

När jag sen runt månadsskiftet loggar in på min internetbank så ser jag att Boxer via sitt autogiro dragit - hela beloppet, utan något avdrag whatsoever.

Varför är jag inte förvånad?

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

11 kommentarer:

Anonym sa...

Ring in och be om en återbetalning då!

Konsument-Kent sa...

Jo, det har jag förstås gjort. Två gånger. Och mailat en gång. Väntar fortfarande på pengarna.

Anonym sa...

Men det är väl klart att dem inte kommit än. Först måste ekonomiavdelningen handlägga ärendet du la hos kundtjänsten, sen tar det ju minst 3 bankdagar innan du har pengarna.

Konsument-Kent sa...

Hej Boxer, kul att ni läser!

Det har gått flera veckor sen jag ringde första gången, så de där tre bankdagarna är sedan länge passerade.

Anonym sa...

Men har du lagt ett ärende om tilbakabetalning efter att du upptäckte att AG hade dragits?

Konsument-Kent sa...

Som sagt, jag "lade mitt ärende" så fort jag fått den felaktiga fakturan, vilket var flera veckor sedan. Då blev jag lovad att det felaktiga beloppet inte skulle dras från mitt konto, men det gjordes ändå. Då ringde jag igen, och påpekade felet. Då fick jag ett brev med "den utlovade besiktningschecken" (!) som berättigade till en gratis besiktning av min antennanläggning... Uppenbarligen hade något gått snett igen, så då mailade jag och förklarade för tredje gången. Och där är vi idag.

Anonym sa...

Hm, det låter ju inte ok. Om du vill kan jag ta en titt på vad som har gått fel?

Konsument-Kent sa...

Kollade just min internetbank och såg att jag nu fått en återbetalning. I och för sig inte på hela summan, men i alla fall merparten...

Anonym sa...

Boxer har nog den sämsta kundtjänst jag pratat med hitills,inte intr av att hjälpa till,dyr progamkortsavgift som kundtjänst sa att den var lagstadgad av regeringen!!!!!!
har varit kund i ca 10 år,
men nu får det vara nog.
kund 1081106

Unknown sa...

Även om den nya lagen ännu inte har några påföljder, vilket bara är en tidsfråga, så attackerar lagen problemet från fel håll. Problemet är att det kostar för mycket för företagarna att ta betalt!

Om målet är ett kontantlöst samhälle med mindre rånrisk och säkrare gator så är Vision0.se lösningen för både företagare och konsumenter.

Vision0.se är en kostnadsfri intresseorganisation som sänker medlemmarnas kortkostnader. Målet är
kortavgifter under 70 öre per transaktion och terminalhyror under 200 kr / månad.
Det kostar inget att vara med och man binder inte upp sig. Och det kostar framförallt inget att läsa mer om det på www.vision0.se.

Anonym sa...

Min mor på 70 år har fått 5 stycken fakturor och samtliga är fel. Har ringt till Boxer och dessa fakturor skulle makuleras och en ny skickas ut. Ingen ny fakura har kommit ännu, väntat i 2 månader nu. Hur många gånger kan man göra fel och komma undan?