torsdag 21 februari 2008

Vägverket på ruinens brant?

Jag har tidigare skrivit om Vägverkets metoder för att driva in sina hutlösa förseningsavgifter, men den gången handlade det om bilskatten. Jag har ännu inte berört deras indrivning av trängselskatten, något som jag antar att många fler av oss (åtminstone vi Stockholmare) kommit i kontakt med.

Nåväl, för några veckor sedan fick jag en ny faktura från Vägverket, denna gång för en missad trängselskatt. Eftersom jag betalar trängselskatten via autogiro håller jag inte så noga koll på mina passager genom vägtullarna, och denna gång hade autogirokontot råkat vara tomt när de trettio kronorna skulle dras. Och precis som vanligt när det gäller vägverket får man plötsligt - helt utan varning eller påminnelse - en faktura på det missade beloppet plus en saftig straffavgift. I detta vall var fakturan på 100 kr, och då handlade det om en trängselskatt på 30 kronor, plus en tilläggsavgift på 70 kronor. 233 % straffränta, vad sägs om det?

Och det blir bättre: på fakturan stod det att man, "för att undvika en tilläggsavgift på 200 kronor" skulle betala beloppet inom ett visst datum. Så om jag skulle vänta några veckor till med betalningen skulle min skuld på 30 kronor alltså ha växt till 300 spänn. Tusen procents straffränta, wow!

Men idag när jag läste DN:s intressanta artiklar om trängselskatten (Dyra avtal äter upp vinsten och Ren förlust att driva in en tia i skatt) började det plötsligt klarna. Vägverket kanske står på ruinens brant? Måhända är de helt enkelt tvungna att satsa på riktigt feta straffavgifter för att finansiera sin verksamhet? Vad ska man annars tro efter att på kort tid upplevt två (dessvärre lyckade) utpressningsförsök från myndigheten.

Med ett sånt svindyrt tekniskt system som detta uppenbarligen handlar om så kan man tycka att det borde ingå något slags påminnelsefunktion för obetalda trängselavgifter. Vägverkets beställarorganisation verkar förvisso inte vara de vassaste knivarna i lådan, men de kanske kan prova att fråga IBM om de hört talas om e-postaviseringar?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

IBM tar pengarna . . .

Låtr bekant, ere inte samma IBM som byggde "Datorer" till Tyskland på 30-talet (den gången gällde det att hålla reda på vem/vilka som skrevs in i lägrena och om man var Bög, Jude, Rom et cetera.

Kanske Vägverket skulle jobba på att hotta någon annan partner
(kanske det blev lite deg över till Farbror Staten)