fredag 15 februari 2008

Dells lockpriser

För ett par år sedan var jag på jakt efter en billig laptop. Av en slump råkade jag då få syn på en annons från Dell, där de gjorde reklam för bl.a. bärbara datorer till låga priser. Jag gick genast in på deras hemsida och klickade runt en stund, i jakt på den billiga dator jag sett reklam för. Eftersom jag inte hittade den någonstans, åtminstone inte till det pris som angivits i annonsen, började jag systematiskt scanna av alla produktsidor på webbplatsen. Men nej, den billigaste datorn låg på en prisnivå som överskred annonsens med åtminstone en tusenlapp.

Irriterad som jag var började jag leta efter en mail-adress till kundtjänsten, så att jag kunde maila och fråga var jag kunde hitta den dator jag letade efter, till det pris som stod i tidningen. Men det visade sig vara lättare sagt än gjort. Jag länkades hit och dit, och mest till de sedvanliga "FAQ"-avdelningarna som aldrig ger svar på de frågor man har. Men ingenstans fanns någon mail-adress.

Smaka på den – ett företag som endast säljer sina produkter över webben, men som inte ger kunden möjlighet att kontakta dem via mail!

När jag skulle prova att ringa istället så var det också förgäves, klockan var nämligen över 16.00 på en vardag, och det var tydligen för sent. Efter ytterligare en kvarts surfande lyckades jag i alla fall hitta nåt slags kontaktformulär som jag använde för att ställa min fråga. Men tydligen ledde inte detta till den svenska kundtjänsten, för någon vecka (!) senare fick jag svaret (på engelska) att de inte förstod vad jag skrev. Jag översatte då min fråga till engelska, och fick svaret att de inte kunde svara för innehållet på den svenska hemsidan. Hur är det de brukar säga – "Dell – easy as hell"? Ja, eller hur.

Jag hade nästan glömt bort denna episod när jag häromdagen, 2-3 år senare, fick syn på en ny helsidesannons från Dell i Dagens Nyheter. Denna gång var jag intresserad av en stationär datorer. "Stationära från 1.790:-" stod det. Visserligen plus moms, men ändå. What the Dell, tänkte jag och knappade in deras www-adress för att ge dem en ny chans.

Kollade först runt lite lätt på första sidan. Hittade ingenting. Kollade under rubriken "visa alla stationära". Inget. Testade "Se alla specialerbjudanden". Nope. Efter noggrant letande kunde jag konstatera att den absolut billigaste stationära datorn gick på 2.290:- plus moms.

Än en gång har Dell lurat in mig på sin hemsida med hjälp av falska lockpriser, och än en gång har de fått mig att ödsla dyrbar tid på att förgäves leta – först efter produkten, sen efter kontaktmöjligheter. Men nu blir det i alla fall inte nån mer gång.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skrev du in e-value-koden som finns i artikeln?

Konsument-Kent sa...

Vet inte vad en "e-value-kod" är, men det var inget jag såg i alla fall.