söndag 24 februari 2008

Bristande serviceanda på Nordic Light Hotel

Häromdagen skulle några av mina bekanta unna sig en hotellfrukost på Nordic Light Hotel. Visst var det dyrt, 150 spänn per person (180 på vardagar), men ibland vill man ju lyxa till sin lördagsmorgon en aning.

Frukosten var bra och allt var frid och fröjd - tills notan kom in. På den stod att priset var 180 kr per person, trots att detta var en lördag. Då sällskapet påpekade att det på hotellets hemsida klart och tydligt stått 150 kronor, suckade servitrisen ljudligt och gick bort för att höra med köket. Hon kom strax tillbaka och förklarade att det bara gällde för de som bodde på hotellet, inte för andra besökare. (Ingår inte frukost i hotellnätter nuförtiden?!) Mina vänner stod hur som helst på sig och påpekade, mycket riktigt, att detta inte framgick någonstans på hemsidan. Servitrisen svarade med ännu en ljudlig suck och sa att "i så fall får ni diskutera saken med receptionen". Låt kunden göra jobbet, typ.

Personalen i receptionen vidhöll att hotellet tillämpade olika prissättningar mellan hotellgäster och andra besökare, men efter en titt på hemsidan kunde de konstatera att det faktiskt inte stod någonstans. Så efter viss diskussion gick de med på att nöja sig med de 150 kronorna som hemsidan faktiskt säger att det ska kosta.

Vid det laget hade en liten kö av flera personer samlats vid receptionen, varpå diskussioner om varför just de hade tvingats betala 180 kronor uppstod. Mina vänner lämnade hotellet, och vem vet hur många som krävde 30 spänn tillbaka?

Denna lilla historia leder mig naturligt till den (tämligen retoriska) frågan: hade det inte varit enklare att skippa den där nedlåtande sucken och bara ge kunderna det pris som hotellgästerna får, som dessutom står angivet på hemsidan? Hur viktiga var dessa 30 kronor, i jämförelse med den badwill för Nordic Light Hotel som denna lilla episod uppenbarligen resulterade i?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

1 kommentar:

Gunnar sa...

Nordic Light Hotel hamnar härmed på min svarta lista! I gengäld vill jag slå ett slag för Polarn & Pyret, åtminstone butiken i Täby Centrum. När jag kom tillbaka med en mössa som de hade missat att ta bort larmet på (ja, jag hade betalat för den!) var det inget knussel. Ett trevligt bemötande och tio procents rabatt nästa gång jag handlar där funkade alldeles utmärkt för att få mig på bättre humör. Eller så var det för att tjejen bakom disken var söt. Hur som helst: Nordic Light Hotel-Polarn & Pyret: 0-1.